torsdag 9 april 2015

Insnöad på olika godsaker?

Har du också nåt sånt där som du bara MÅSTE ha ibland? Som ger dig vansinniga cravings?

För mig är det chips och saltlakrits som är största beroendeframkallarna. Ett par gånger t.o.m. så illa att jag ställde mig mitt i natten och försökte fritera egna chips. Det gick väl sådär. Blev mest som tjocka pommes frites... Det gick ner det med... :-)


Saltlakrits misstänker jag beror på att det både är salt och lakrits. Urgott och bra för binjurarna - om man inte har för högt blodtryck.

Senaste insnöandet är chokladbollar. De är goda att piffa till på olika sätt för att ge dem en ovanlig smak, jag testade t.ex. med kanderade apelsinskal och lite aprikoslikör en gång, det blev riktigt bra, men de är även kanongoda naturella.


Gör även nyttiga raw-bollar som variation, med gojibär, fikon, kokosolja och lite annat. Blandar ihop det i mixer eller ja, smetar ihop det så gott det går och rullar till bollar som sen doppas i 200 g smält choklad med hög kakaohalt, minst 70%. 

c:a 20 fikon
c:a 1 dl gojibär
2 dl kokosmjöl
4 msk jordnötssmör
2 msk extra virgin kokosolja
2 msk kakao
2 msk kaffe

Dem hann jag inte ens ta kort på, för de var försvinnande goda... :-D

Vad snöar du vanligtvis in på? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar